Wilt u chauffeur worden?
Allereerst heten wij je van harte welkom bij de Buurtbusvereniging Duurswold.
Na een eerste kennismakingsgesprek met een van onze bestuursleden heb je ongetwijfeld de behoefte het een en ander nog eens rustig na te lezen. Vandaar deze pagina.
Wie zijn wij?
Hoe zijn wij ontstaan?
In de jaren tachtig van de vorige eeuw bestond in de kleine dorpen in Noordoost-Groningen de behoefte aan openbaar vervoer. De toenmalige GADO bediende dit gebied wel, maar om economische reden liet men de kleine dorpen liggen. Om in een behoefte te voorzien, sloegen de dorpsverenigingen van deze dorpen de handen ineen. Met de medewerking van hun gemeenten en de provincie Groningen werd de buurtbusvereniging 't Zandt’ opgericht. Een aantal jaren later kwam in het Duurswoldgebied op dezelfde wijze de buurtbusvereniging ‘Duurswold’ tot stand.
Beide verenigingen opereerden vanuit een centraal punt naast elkaar en raakte daardoor zo met elkaar verbonden dat er gesproken werd van de buurtbussen vereniging ‘Duurswold -’t Zand’. Organisatorisch bleek deze vorm van werken niet ideaal zodat de vereniging ‘t Zandt in het jaar 2015 besloot zich op te heffen en haar activiteiten over te dragen aan de buurtbusvereniging Duurswold.
Wat kunnen wij je bieden als vrijwilliger?
Als je een liefhebber bent van autorijden en oog hebt voor het mooie Groninger platteland, is dit misschien wel het ideale vrijwilligerswerk. Daarnaast is het contact met de passagiers van groot belang, naast een praatje maken staat de dienstverlening aan de passagiers bovenaan.
Wij organiseren eenmaal per jaar een dagje uit, waarbij de partners ook welkom zijn. In de maand december wordt een kerstpakket uitgereikt.
Als vrijwilliger ben je automatisch lid van de vereniging en kun je je stem laten horen op de jaarvergadering. Voor het lidmaatschap wordt geen contributie gevraagd.
Indien je buiten de plaats Appingedam woont, kun je een kilometervergoeding declareren.
Verzekeringen
Onze vrijwilligers zijn verzekerd bij de WAM (Wettelijke Aansprakelijkheid Motorrijtuigen). Deze verzekering dekt de schade die aan hen wordt toegebracht tijdens het rijden op de buurtbus. Verder zijn wij samen met het personeel van de vervoerder (momenteel UVO) verzekerd in een collectieve ongevallenverzekering.
Wat wordt er van je verwacht?
Je moet in het bezit zijn van rijbewijs B. Daarnaast moet je over een goede gezondheid beschikken. Omdat wij met betalende passagiers rijden is een medische keuring wettelijk verplicht.
Wij gaan er van uit dat de vrijwilliger bereid is zich minimaal ca. 4 uren in de week als chauffeur in te zetten. Deze 4 uren noemen wij een dienst. De diensten zijn tussen 7.00 en 18.00 uur. Het komt regelmatig voor dat er een oproep komt om een extra dienst te rijden in geval van bijvoorbeeld ziekte van een collega. Ruilen van diensten onderling met collega’s is geen bezwaar.
In de bus wordt met de pin betaald.
Eigenlijk is het overbodig te zeggen dat er van je verwacht wordt dat je je aan de weg- en verkeersregels houdt. Een bekeuring voor bijvoorbeeld te hard rijden is voor eigen rekening.
Waar rijden wij?
Wij rijden vier lijndiensten te weten:
Lijn 545, is de Stadsdienst in Delfzijl: station – de Wending (noord) – Tuikwerd – Farmsum – station vv.
Lijn 549, deze rijdt via Steendam – Siddeburen – Noordbroek naar Scheemda (OZG) vv.
Lijn 564, deze rijdt via Laskwerd, Overschild en Woltersum naar Ten Boer v.v.
Lijn 563, deze rijdt vanaf Ten Boer naar Bedum, Onderdendam naar Winsum v.v.
Het OV-bureau
Het is goed te weten dat de overheid, in dit geval het OV-bureau Groningen Drenthe, de genoemde lijnen beheerd. Vervoer-technisch vallen we onder Publiek Vervoer. Tevens verleend het OV-bureau subsidie aan de vereniging om de onkosten te vergoeden.
Het rijdend materieel
De vervoerder UVO, stelt het rijdend materieel beschikbaar, dit zijn busjes voor maximaal 8 personen.
Het beheer en onderhoud van de busjes wordt door UVO verzorgd. Het aftanken en het schoonmaken van de bussen is voor de verantwoordelijkheid van de vereniging. Het schoonmaken wordt op vrijwillige basis uitgevoerd volgens rooster.
Hoe begin je als aspirant-chauffeur?
Je rijdt eerst een aantal keren met enkele collega- chauffeurs mee. Zodoende leer je de routes kennen en leer je andere praktische zaken die aan de orde komen, zoals bediening pinapparaat enz. Ook hoort een proefrit met een rij-instructeur bij het inwerken. Je bent zelf verantwoordelijk voor het maken van een afspraak met de keuringsarts en de rij-instructeur.
De planner roostert je nu in op het planningsrooster, uiteraard in onderling overleg. Het rooster is zo ingedeeld dat elke chauffeur iedere week op dezelfde dag dezelfde dienst rijdt.
Na de formaliteiten kun je zelfstandig rijden, maar op verzoek kan er altijd nog een gezamenlijk ritje gemaakt worden.
Tot slot
In deze informatie zijn de belangrijkste punten genoemd.
Mocht je na dit te hebben gelezen nog vragen hebben dan kun je altijd bij de planner terecht.
Wij wensen je succes en veel rijplezier!